sulis jóga

Az iskolai élet az óvodaihoz képest már egészen más. Egyrészt a gyermek képzelete és érdeklődése a könnyedebb meséket egyre inkább elhagyva halad komolyabb fantázia világok irányába, másrészt, ahogy nő egy gyermek, úgy nő a mozgásigénye is, amit sajnos az iskolai ülő életforma nem tud megfelelő módon kielégíteni. A mozgás nem elnyeli, hanem megteremti az energiát (hiszen hatására oxigén áramlik szét az egész szervezetben) és növeli a lélek derűjét. Egyszerű példával élve, amikor a gyermek fáradtnak érzi magát – ami leginkább a sok statikus módban történő ülés hatására alakul ki – elég, ha beengedjük egy trambulinba.

Az ugrálás, a mozgás hatására az energiaszint nagyon gyorsan megváltozik, a gyermek újra felfrissült és vidám lesz. Ezért rendkívül sokat tehetünk a jobb tanulmányi eredményeiért, ha iskolaidő után nem ültetjük le azonnal az íróasztalhoz, hanem hagyjuk, hogy bármilyen örömteli mozgás által új energiákkal telített legyen, így sokkal könnyebben fogja elkészíteni a házi feladatokat.

A jóga órák bővelkednek intenzív mozgásokkal és a gerincoszlop megfelelő védelmét, erősítését szolgáló gyakorlatokkal is. Nagy hangsúlyt fektetünk továbbra is az érzelmi intelligencia fejlődésére, és segítjük a gyermeket, hogy egészségesen alakuljanak ki benne az alábbiak: önbizalom, együttérzés, céltudatosság, kíváncsiság, segítőkészség, őszinteség, szocializációs érzékek, együttműködés, jó kommunikációs készségek, stb. Arra törekszünk tehát, hogy kiegyensúlyozott, boldog gyermek és a későbbiekben ugyanilyen felnőtt lehessen.

Milyen képességfejlesztő hatásai vannak a jógának gyermekkorban?

MOZGÁSFEJLESZTÉS

VERBÁLIS FEJLESZTÉS

MEMÓRIAFEJLESZTÉS

FIGYELMI FUNKCIÓK

ÉRZELMI INTELLIGENCIA

A jóga célja iskolás korban:

– képességfejlesztés minden területen
– a rossz testtartás korrigálása
– az izomzat erősítése (kiemelten a gerinc melletti izmok)
– állóképesség növelése
– egyensúly (testi-lelki)
– a koncentrációképesség növelése
– helyes légzés kialakítása
– feszültségmentes, nyugodt állapot megteremtése (relaxáció)
– immunrendszer erősítése
– az érzelmi intelligencia fejlesztése
– egy boldog állapot elérése és jövőbeni kamatoztatása

mozgás:

Mozgás-érzelem-értelem, ez volna a fejlődés természetes rendje.
Ha lendületbe kerülünk, javul a szervezet és az agy oxigénellátottsága, a boldogságérzet kialakulásáért felelős hormonok termelődése pedig növekszik. Ezért érezzük mi, felnőttek is jóval energikusabbnak magunkat egy közepes szintű testgyakorlás után, a gyerekeknek viszont alapvető életkori sajátossága a mozgásigény. 

A mozgás pozitívan hat az anyagcserére és az idegrendszerre. Javítja a mozgásszervi rendellenességeket, segíti a megfelelő növekedést és a helyes testtartás kialakulását. 

Nemkülönben képes levezetni a gyerekekben keletkezett szorongásokat, félelmeket, gátlásokat. Ezért is van nagy jelentősége a gyermekjógának, hiszen olyan életmódhoz juttatja a gyermekeket, melyben megtapasztalva az ászanák jótékony hatását, megfelelő alap jön létre számukra a tinédzser, majd a felnőtt kor támasztotta nehézségekkel szemben, mind fizikai, mind érzelmi, mind mentális értelemben. Én magam gyakran tapasztaltam, hogy amikor stresszes a gyermek, vagy baba pózba helyezkedik, vagy lótusz ülésben, csukott szemmel lélegzik.

Hátfájás esetén, főleg a 12 év feletti gyermekek pedig ösztönösen engedik magukat kobra, felfele néző kutya, vagy szfinx pózba, melyek a gerincoszlopot hivatottak átnyújtani, egészségesen tartani. A jóga nem olyan mozgás, amit a gyermek versenyszerűen űz, hanem egy olyan tudatos állapot, ami számára öröm, mely felszabadítja a lelket.

játék:

A játék a gyermek számára a legfontosabb napi elfoglaltság, hiszen, ahogy az étel táplálja a testet, úgy táplálja a játék a szellemet.

Egész egyszerűen a személyiségfejlesztés leghatékonyabb eszköze, s itt alakulnak ki a különböző készségek is, úgy mint a koncentráció, az empátia, a figyelem, az auditív-vizuális érzékelés, memória, verbalitás, stb. Általa lesz igazán képes a gyermek türelmessé, szeretettelivé válni, figyelni másokra és gyakorolni az önzetlenséget.

Egyszeriben az érzelmi intelligencia elsődleges forrása. Mivel jellemzően az egész testével mozdul, reagál, magyarul kijátsza önmagát, így az érzéseit is sokkal könnyebben fejezi ki a játék által.

Természetesen a játékok életkornak megfelelően vannak kiépítve a jógaórákon, figyelembe véve a gyermekek fejlődési szakaszait. Az elsődleges eszköz a kapcsolatkialakításban, mert akivel szívesen játszik a gyermek, abban meg is bízik és sokkal könnyedebben mozdul így önmaga és társai irányába is.

Érzelmi intelligencia (EQ):

Mivel az érzelmi intelligencia által leszünk képesek felnőttkorban is igazán sikeressé, boldog emberré válni, így azt gyermekkorban lehet a leghatékonyabban megalapozni. De nem csak egy szakmailag ideális jövőkép miatt érdemes fejleszteni, hanem azért is, mert egy kiegyensúlyozott és egészséges állapotot eredményez. 

Az érzelmi intelligencia összes eleme fellelhető a foglalkozásokon, így olyan lehetőséget ad gyermekeink számára, mely által könnyed, játékos formában gyakorolhatják, hogyan éljék intelligensen az életüket. 

A gyermeket leginkább még az érzelmei irányítják, egyszerűen belőlük épül fel, ezért nagyon fontos, hogy biztonságot adó, szeretettel teli, derűs légkör vegye körbe. Bár talán ehhez mélyen vissza kell tekintenünk önmagunkba, bizony az önmegvalósításra törekvés az emberi életszakaszait végig véve gyermekkorban jelenik meg a legnagyobb intenzitással. A kicsik folyamatosan feszegetik a határaikat, formálódnak, kutatnak és játékok által megtestesítenek bármit. Lehet, hogy délelőtt 10-kor még kutyaként tűnt fel, este 6-ra pedig ő lesz Vasember.

Egyszerűen csak keresi magát, ezért mindent, amit úgy gondol, hogy önazonosságban áll vele, mint szerep, fel is vesz. Nem számít, miben ragad meg, hiszen ez egy állandóan változó folyamat. Nekünk tudni kell bátorítani őt, türelmesen, szeretve.

És ott kell lennünk akkor is, ha Thor lenyomja Vasembert. Mert először nekünk kell átvezetnünk őt ugyanúgy a kudarcokon, mint a boldog pillanatai megéléseiben is, hogy aztán egyszer majd önmagát is képes legyen átvezetni mindezeken. 

Természetesen minden órán akadnak szituációk, amiket az oktatónak kezelni kell tudni, megoldást kell találni rájuk. Vannak egyszerűbb és bonyolultabb helyzetek. Többször megkérdezték már tőlem szülők, kívül álló emberek, hogy hogyan csinálom? Hogyan oldottam meg? Mindig ugyanaz a válasz: Szeretem őket. Ők ezt érzik, viszonozzák és innentől kezdve működünk. Ez az érzelmi intelligencia alappillére.

légzés:

A gyermek légzése teljesen más, mint egy felnőtt emberé. Hatha jóga Flow óráimon megfigyelhető, ahogyan a be- és kilégés segítségével áramlunk egyik ászanából a másikba, hiszen, amikor belélegzünk és feltöltjük a tüdőnket levegővel, egy aktív pózba érkezünk bele, az elengedéssel, a kilégzéssel pedig, amikor a mellkas tere összeszűkül egy passzív ászanába helyezkedünk.

Ezt a tudatos légzést egy kisgyermek még nem tudja elsajátítani. Eleve tüdejének mérete, így kapacitása is jóval kisebb, mint egy felnőtt emberé. Ezért óvodás korban az utánzás eszközét alkalmazva hangos légzésekkel mutatom és vezetem őket ezen az úton. 

Nagyon hasznos eszközöket is használok az órákon, például a madártollat, amit meg kell próbálniuk a levegőben tartani. Iskolás korban mindamellett, hogy továbbra is egy másolandó minta vagyok, egyre tudatosabban gyakoroljuk a légzésszinkront, melyet tini korba érve már teljes körűen képesek használni a gyerekek. A megfelelő légzés nem csak egy nyugodt állapot eléréséhez segíti hozzá őket, hanem a tüdejük lényegesen nagyobb felületének működtetéséhez (egy átlagos ember tüdőkapacitásának 70 százalékát nem használja) és a jobb-bal agyfélteke összehangolt munkájának pozitív befolyásolásához.

A foglalkozások 7-12 éves korú gyermekek részére vannak kiépítve.

SIMON ANETT

telefonszám: +36 70 941 8961

anahatayoga.hu